RAID vezérlő
Norbert Vastagh
2011-09-15 10:33:34 UTC
Sziasztok!

Valaki adjon tanácsot, mert elbizonytalanodtam ;-)))

Behoztak egy régi vasat, mail szervert kellene belőle
faragnom. Egy Adaptec 2410AS RAID vezérlő van benne,
és vinyókat is kellett cserélen (mert a négyből kettő
eléggé bad block-os volt...)

Samsung mezei 320GB-os vinyókat tettem bele, és
átállítottam őket SATA1-be, gondoltam az úgy jobb
lesz a vezérlőnek.

De a cache-eket hogyan állítsam be?
Lehet a vezérlőn lemezenként az írási cache-et ki-be
kapcsolni, és van ugye a vezérlő írási-olvasási cache.
Most úgy állítottam, hogy a lemezek írási cache-e le
van tiltva, és a vezérlő írási cache-e is...

Jó ez így? Vagy legyen írásra is cache? És ha igen,
akkor a lemezeken, és / vagy a vezérlőn? ;-)))

Bocs a hülye kérdésért, de általában sw raid-et
szoktam használni...

Üdv:
Vastagh Norbert
Kiss Gabor
2011-09-15 11:24:07 UTC
Post by Norbert Vastagh
Bocs a hülye kérdésért, de általában sw raid-et
szoktam használni...
És akkor most miért nem?
Nyilván ki lehet kapcsolni azt a HW RAID-et.

Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?
Ja! ... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.
Norbert Vastagh
2011-09-15 13:07:22 UTC
Post by Kiss Gabor
És akkor most miért nem?
Nyilván ki lehet kapcsolni azt a HW RAID-et.
Azért, mert ez egy eddig már 7 évet szolgált szerver, és
nem túl jól van eleresztve SATA vezérlőkkel ;-)

A RAID-et meg nem kikapcsolni, hanem kivenni lehetne,
mert az Adaptec 2410AS egy PCI-os RAID vezérlő.

Szóval a lényeg: 4db SATA vinyó van a gépben, RAID5
rajtuk. Az alaplapon van az ich5-nek két SATA portja,
és van rajta egy Promise SATA vezérlő. Mindkettő régi,
SATA1, és én úgy tudom, hogy ilyen vezérlőkön nem
igazán jó a raid, mert nem tudják egyszerre kezelni
a rájuk dugott mindkét lemezt... Szóval lassú lesz,
mint a fene.

Persze lehet, hogy rosszul tudom ;-) Javítson ki valaki,
ha tévedek, de szerintem pl. az ich5 SATA vezérlőjén
a két lemez úgy működik, mint ATA lemezeknél a
master és a slave: egyszerre csak egyik tud dolgozni.
Az meg nem az igazi sem tükrözésnél, sem raid5-nél ;-)

Üdv:
Vastagh Norbert
Kiss Gabor
2011-09-16 06:56:29 UTC
Post by Norbert Vastagh
Post by Kiss Gabor
[...]
Arra fogadnék a bukmékernél, hogy van BIOS-a, és abban be lehet
állítani, hogy ne tükrözzön, csak adja ki neked diszkeket egyenesben.
(JBOD a varázsszó?)

És ami a legjobb, nem kell gondolatkísérleteket végezni,
hanem ki tudod próbálni. :-)

Egyébként egy SATA-II kártya beszerzése sem ördögtől való gondolat...

A mug of beer, please. Shaken, not stirred.
Norbert Vastagh
2011-09-16 09:37:29 UTC
Post by Kiss Gabor
Arra fogadnék a bukmékernél, hogy van BIOS-a, és abban be lehet
állítani, hogy ne tükrözzön, csak adja ki neked diszkeket egyenesben.
(JBOD a varázsszó?)
Ennél olyat tudtam tenni, hogy VOLUME típusú kötetet hoztam létre
minden vinyón, és utána azokat látta linux alatt egyenként, tudtam vele
dolgozni. JBOD nincs a vezérlő BIOS-ban (a legfrissebbet tettem rá)

A sebessége szédítő volt, a két lemezes raid1-et 20-25MB/s
sebességgel szinkronizálta... Vártam egy kicsit, hátha belendül,
de nem. Aztán belegondoltam, hogy a raid5 tömbökkel mi lesz,
és inkább kivettem a vezérlőt...

(gondolom az egy szem 32 bites PCI kevés volt a feladathoz)
Post by Kiss Gabor
Egyébként egy SATA-II kártya beszerzése sem ördögtől való gondolat...
Tulajdonképpen van 4 SATA port az alaplapon, az ich5 két portja, és
a Promise vezértlő.

Átdugtam a vinyókat: a raid1 75-80MB/s sebességgel szinkronizálódott,
most a raid kötet megy éppen, beállt 47MB/s-ra. Azt hiszem, tovább
nem kísérletezek: ebből a kiszolgált gépből jobb nem lesz. Mondtam az
ügyfélnek, hogy ha ebbe nem veszi meg a 4 új vinyót, akkor már nem is
kell olyan sokat hozzátenni egy Dell R210-hez, aminek az a nagy előnye
is megvan, hogy nem ment még 7 évet 24 órában, de hát ő ezt a gépet
szeretné a nem kis cégéhez levelező szervernek, "eddig is milyen jó
volt MSSQL szervernek" jeligével ;-)

Hát, szegény ember kézzel nőz, vagy mi: ez van, ebből kell gazdálkodni ;-)

Köszönöm a segítséget mindenkinek, üdv:
Vastagh Norbert
Norbert Vastagh
2011-09-15 15:07:34 UTC
Post by Norbert Vastagh
faragnom. Egy Adaptec 2410AS RAID vezérlő van benne,
... illetve azt meg tudná valaki mondani, hogy ezt mivel
lehet (debian squeeze alatt) monitorozni?! Azért azt jó
lenne tudni, ha valami probléma van...

Mert nem találok semmi használhatót ezzel kapcsolatba,
pedig még nincs is péntek ;-))

Üdv:
Vastagh Norbert
Krisztian VASAS
2011-09-15 15:19:52 UTC
Post by Norbert Vastagh
Post by Norbert Vastagh
[...]
http://www.adaptec.com/en-us/downloads/storage_manager/sm/productid=aar-2410sa&dn=adaptec+serial+ata+raid+2410sa.html

Szerintem te erre gondoltál.

IroNiQ
--
System Administrator
Member of Frugalware Developer Team
Norbert Vastagh
2011-09-15 15:30:35 UTC
Post by Krisztian VASAS
Szerintem te erre gondoltál.
Köszönöm, nem tudom ;-)
Találtam 6.5-ös verziót ebből deb-ben, de így a doksi olvasása
előtt ;-) nekem úgy tűnik, hogy ez valami grafikus kütyü...

Azért tegyek egy X-et a gépre, hogy rá tudjak távolról nézni,
és utána a helyi rendszergazdi is - mivel nézegesse?! Ez egy
"kicsit" bonyolult és felesleges...

Nekem olyan kellene, ami parancssoros, és ha esemény van,
akkor küld egy e-mailt. Ez a biztosa(abb), mint az, hogy majd
ha van kedve a gazdájának, akkor valahogy elindítja ezt a progit,
és megnézi, hogy minden rendben van-e?

Ilyen progiról nem tudsz?

Üdv:
Vastagh Norbert
Krisztian VASAS
2011-09-15 16:04:16 UTC
Post by Norbert Vastagh
Post by Krisztian VASAS
[...]
A linken küldött rpm-ekben én nem találtam semmilyen X-et igénylő
dolgot. Java alapú cuccos, szerintem webről macerálható. Szerintem szedd
le a csomagot és nézz bele, mit igényel...

IroNiQ
Norbert Vastagh
2011-09-16 09:42:53 UTC
Post by Krisztian VASAS
A linken küldött rpm-ekben én nem találtam semmilyen X-et igénylő
dolgot. Java alapú cuccos, szerintem webről macerálható. Szerintem szedd
le a csomagot és nézz bele, mit igényel...
Ugyan nem olvastam végig a doksit ;-) , de eléggé Windows / X dolgokról
van szó... Persze lehet, hogy később áttértek volna a konzolos dolgokra,
de már nem aktuális a dolog. Kivettem a vezérlőt...

X alatt működött a 6.5-ös, ahogy elvárható volt tőle egyébként.

Üdv:
Vastagh Norbert
Kosa Attila
2011-09-16 06:12:13 UTC
Post by Norbert Vastagh
Azért tegyek egy X-et a gépre, hogy rá tudjak távolról nézni,
és utána a helyi rendszergazdi is - mivel nézegesse?! Ez egy
"kicsit" bonyolult és felesleges...
ssh -X ...
--
Udvozlettel
Zsiga
Gabor HALASZ
2011-09-16 21:07:07 UTC
Post by Norbert Vastagh
Ilyen progiról nem tudsz?
Amikor ilyen gondom volt hw raiddel anno, akkor irtam egy perl daemont,
ami periodikusan olvasgatta a proc interface-t (az volt), es ha
megvaltozott, akkor elkuldte mailben.
Norbert Vastagh
2011-09-20 08:26:24 UTC
Post by Gabor HALASZ
Amikor ilyen gondom volt hw raiddel anno, akkor irtam egy perl daemont,
ami periodikusan olvasgatta a proc interface-t (az volt), es ha
megvaltozott, akkor elkuldte mailben.
Á, nem szórakoztam vele... Lassú is volt, és egyszer már a múlt
héten feltelepítettem a szervert: elvitték, elkezdték beállítgatni,
és dobott egy hátast. Mindenféle i/o errorokat írogatott a az sda-ra.
Az a raid vezérlő ;-) Szét volt esve a tömb! Nem ment pár óránál
többet, nulla terheléssel.

Jobb lesz így, sw raid-en szerintem, aztán talán vesznek egy gépet
a közeljövőben helyette: ez már szolgált eleget.

Üdv:
--
Vastagh Norbert